Direktlänk till inlägg 17 december 2007

Att lära sig nya saker är GULD! =)

Av Lina - 17 december 2007 17:49

När jag fått för mig nåt kan det nästan bli lite jobbigt.

 

För ungefär ett år sen lärde jag mig att… ja, hur ska man förklara? ”Snurra” med en penna runt tummen genom att ta fart lite snyggt med långfingret, och så fångar man den sen. Detta kan jag göra med båda händerna, och faktiskt även samtidigt. Mhm. Extremt skillat som ni förstår. Jag har såklart varit väldigt lycklig över detta, eftersom ingen annan i familjen kunnat det.

Men så kom jag hem i lördags, och Jonathan sitter på en stol, snackar med sina två polare, och pillar med en penna. När han snurrat den och fångat den, så snurrar han TILLBAKA, genom att ta fart med PEKfingret istället. Han bytte alltså håll. VA??!! Det var jag tvungen att lära mig helt enkelt. Jag övade väl i 40 minuter medan vi snackade. Det gick värdelöst dåligt. Sen skulle de sova. Så jag gick in på mitt rum, satte mig i sängen helt sovredo, men kunde inte sova förrän jag klarat snurra pennan åt andra hållet. Så jag satt i en halvtimme, med ljus från mobilen (min lampa är trasig och ja, det var bäckmörkt ute) och övade som en tok. Snurra, tappa, snurra, tappa, tappa, tappa. Efter 30 minuter (kl. var då 03.40) klarade jag det. Klarade det igen. Och igen. (inte lika snyggt som åt första hållet, men det fick duga) Då var det dags att sova.

 

Det som är roligt är att morgonen efter testade jag att göra det med högerhanden (vänsterhänt). Och då klarade jag det efter kanske 3 försök. Inte ALLS lika bra. Men ändå. Jag hade ju behövt öva tokigt mycket för att fixa det med vänstern. Det är som om att har man lärt in det med rätt hand, så är det bara att föra över det sen till den feliga handen, eftersom hjärnan redan greppat hur det ska gå till. Nästa steg är väl att lära sig detta helt flytande, sen att göra även detta med båda händerna samtidigt. Jag har redan för några månader sen försökt mig på att snurra två varv. Jag övade tills jag kom underfund med att det är omöjligt :P Men om nån nångång visar att de kan det, ja, då får jag helt enkelt lov att försöka igen... =/

 

Övning ger färdighet, det är det som är så sjukt fiffigt. Jag älskar det!!

 
 
josH

josH

18 december 2007 09:37

Haha du är galen! Emil lärde mig att snurra pennan på detta sätt. Jag har inte utvecklat själva snurrningen med att köra två händer eller snurra baklänges. Jag tycker det är fint me bara en enkel snurr runt tummen. Men du ska ju vara så brutal! Orka liksom sitta från 03:00 på natten å försöka snurra en penna. Ja blir lite orolig över dig liiina! Lider du av tvångstankar eller nåt? =)

http://joshen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lina

18 december 2007 10:22

=)

Det var Orestes och Dennis som lärde mig. Neeeeej då. Inga tvångstankar här inte!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 april 2010 15:55

MEN TJA!! Jag har inte loggat in på min blogg på  drygt ett år, för det finns väl ingen anledning eftersom jag inte uppdaterar den längre. Men så kom jag på att det kan ju vara trevligt att kolla till den lite och jag blev förvånad över hur många som...

Av Lina - 10 januari 2009 13:53

Fredag den 19:e december landade vi på Arlanda. Flygresan hade gått galant. Vi möttes på flygplatsen av vänner och familj och även då blev det mycket tårar. Det var glädje blandat med stor sorg. Vi insåg väl då båda att vår resa var slut och att vi n...

Av Lina - 10 januari 2009 13:30

Sista tiden på Hawaii var fantastisk. Sista veckorna blev fyllda med en del drama och lite oväntade vändningar i både väder och annat, samt att det låg en hel del stress över oss då vi visste att vår tid höll på att rinna ut. Sen tog pluggande till v...

Av Lina - 17 december 2008 02:40

ANTLIGEN var sista dagen kommen av evigt pluggande! Den har terminen har varit helt galen for lina som har spenderat mycket tid i biblioteket och inte alls tillrackligt med tid pa stranden. Jag var sa taggad over att ga upp och ta mitt sista final ex...

Av Lina - 16 december 2008 03:47

Linnea och jag sag AVA i fredags och det var GRYMT. De spelade pa Pipeline Cafe och vi dansade som galningar. Jag maste erkanna att vi i princip sag hoga ut nar vi dansade runt, och det trodde alla runt omkring ocksa haha. Vi var de ENDA som dansade/...

Ovido - Quiz & Flashcards